ТеренСтеп |
TerenStep |
|||
|
|
|||
|
||||
Серпень |
||||
“Що в серпні пожнеш — з тим і зиму
проведеш”. В народі ще й так говорили: “Хто влітку буде співати, той взимку буде
танцювати”. Або: “Хто літом гайнує—взимку голодує”. Напорі жнива, треба косити, молотити,
орати і сіяти під майбутній урожай: “Не питає добрий жнець, чи широкий
загонець”. Через це серпень називають “приберихою-припасихою”, “густарем”,
“зорієм”. Остання назва, мабуть, через те, що в серпні особливо яскраво зоріє
Чумацький Шлях, безупину падають зорі. 1 серпня.
Прп. Мокрини. (Мокрини). Який день на Мокрину — така і вся осінь. Дощовий
день — наступного року буде дощове літо. 2 серпня. Св.
пророка Іллі Тішб'янина. (Іллі). Ілля — один із старозавітніх пророків, який
здійснив кілька чудес: воскресив сина
вдови, викликав дощ, зупинив голод у Самарії.
До вознесіння на небо Ілля багато проповідував. Усе життя він присвятив боротьбі із язичниками. За
«Апокаліпсисом», Ілля разом з
Єнохом повернеться на землю наприкінці світу. На небі ж він супроводжує душі праведників у рай,
метає блискавки, посилає на землю
дощ. 3 цим святом народ пов'язав поворот літа на осінь:
«На Іллю до обіду літо, а після обіду — осінь». Жнива в розпалі:
«Пророк Ілля літо кінчає, а жито зажинає».
В цей день не можна працювати, бо
все нажате спалить блискавка. Рідко коли на Іллю не йде дощ. Після Іллі погода часто псується,
вночі шумлять грози, не даючи спокою горобцям. Вода в річці холодніша, а тому вже не купались. 4 серпня. Марії Магдалини.
(Марії-квітникарки). Викопували цибулини квітів із землі. 6 серпня. Св. мч. Бориса і Гліба. (Осінній Борис і
Гліб). «Борис
і Гліб — достиг хліб», — стверджує народне прислів'я. У багатьох селах у цей день відбувалися зажинки. Одна із жниць, нажавши
перший сніп — «воєводу», підносила його догори й зверталась: Мій сніп-воевода ходить коло города; Мій сніп-осталець поведе мене в танець. Ото наша веселка од полудня до вечерка, Щоб ми жали веселенько, здоровенько, Богу
миленько, людям, нам і нашим панам. 7 серпня.
Успіння Анни, матері Богородиці. (Анни-холодниці). Вік
прожила Анна з Іоахімом, але дітей у них не було. Через це
Іоахім пішов у пустелю, а Анна гірко плакалась на долю. Раптом
перед нею з'явився ангел і повідомив, що скоро народиться дівчинка.
Вона стане матір'ю Спасителя. Цей день у давні часи
називався днем «калік перехожих». Старцям, калікам годилось
давати щедру милостиню «для спасіння своєї душі». Починаючи з цього дня могли бути
холодні ранки. Яка погода до обіду — така зима в грудні, а яка після обіду —і
така зима після грудня. Ранок холодний — на сувору зиму, дощ іде — на сніжну зиму. 9
серпня. Мч. і цілителя Пантелеймона. (Паликопи, Палія). Народна
назва свята походить із язичницьких часів. Так звали грізного
бога Паликопу, який засухою міг знищити посіви. Тому в цей
день, як і на Іллю, остерігались працювати в полі, «бо копи погорять». Пантелеймон, наділений даром лікувати людей,
робив це зовсім безкорисливо. Йому ставлять свічки, коли хочуть, щоб
хворий одужав. Цього дня знахарі збирають
трави. 12
серпня. Апп. Сили і Сильвана. (Силуяна, Сили, Івана воїна). Селяни в цей день за допомогою молитв і
провидців намагались розшукати злодіїв. Біля ікони Іванові
ставили свічку, перевернуту догори: якщо вона горітиме, то злодій
мучитиметься. Якщо похмуро і холодно, то дощу не буде, а коли
спека й багато
комарів — це на дощ. 14
серпня. Винесення дорогоцінного дерева Чесного Хреста. Хрещення України в 988
р. Мч. Макавейських. Початок Спасівки.
(Маковія, першого Спаса). Свято винесення дорогоцінного
дерева Чесного Хреста було встановлено у Візантії в 1164 році на честь перемоги імператора Мануїла над мусульманами. Перед битвою чудесно
обновилася, засяяла ікона Божої
Матері. У святкові відправи були введені обряди виносу хреста, хресні походи, водосвячення. Цього дня церква згадує також сімох братів-мучеників Макавейських.
Це сімейство стало на захист істинної віри проти гонінь
язичницького царя й було закатоване. Свято прижилось на
Україні, увійшло в побут селян, бо воно збіглось із початком сівби озимини: «Перший
Спас — перший засів». Чоловіки, жінки, молодь вбираються в святковий одяг,
ідуть до церкви й несуть святити воду,
збіжжя на посів, мед, квіти, маківки. Квіти і маківки потім кладуть за образи. Всі моляться за дарування дощів, гарного врожаю. Особливо чекають цього свята
діти, бо поласують смачною обрядовою стравою — шуликами. Це коржі з пшеничного борошна, облиті розтертим маком. 14 серпня
починається двотижневий Успенський піст, більше відомий під назвою Спасівка. Кажуть, Бог спочатку велів відзначати Великий піст не сім тижнів, як тепер,
а дев'ять. Звичайно, це було дуже
важко для віруючих, а тому священики попросили Бога розділити піст на
дві частини — сім тижнів перед Пасхою і
два тижні в серпні, коли є овочі, фрукти, мед. Бог погодився. Тому у Спасівку постували так само ретельно, як і перед Великоднем. Яка погода на
Маковія — така й на розговіння (28 серпня). Починають
відлітати у вирій ранні птахи. 16 серпня. Прп.
Антонія. (Антонія-вихровія). У цей день часто дмуть
вітри, бувають вихори. Якщо дме вітер т— буде сніжна зима.
Яка погода нього дня, така буде і в жовтні. 17 серпня. Прп.
Євдокії. (Явдохи). «На Явдоху день погожий — листопад буде пригожий». 19
серпня. Преображення Ісуса Христа. (Спас другий. Великий Спас). Це
свято більше відоме під назвою другого, яблучного, Спаса. Воно
встановлене на згадку однієї з подій земного життя Ісуса. За
«Євангелієм», апостоли Петро, Яків, Іоанн, яких Христос узяв з
собою на гору Фавор, побачили Вчителя під час молитви з ясним,
як сонце, лицем і в білому, мов сніг, одязі. Учувся їм голос
з небес: «Це син мій возлюблсний, на якому моє благословення. Його
слухайте!». Учні злякано впали ниць на землю. О цій порі відчувається наближення холодів: «Прийшов Спас — тримай рукавиці про запас».
До Спаса закінчувались жнива, починали збирати плоди садів та городів. Тому й
несуть на Спаса до церкви освячувати
фрукти, мед, а раніше несли й обжинкові вінки. Старі люди кажуть, що
не можна їсти яблука до освячення, а
особливо тим жінкам, у яких вмирали діти: як на тім світі роздаватимуть золоті яблука, то тим діткам їх не
попаде, чия мати до Спаса їла
яблука. Повернувшись із церкви, родина їла яблука, запиваючи вином, «щоб
у саду й на той рік все вродило». На Спаса поминають померлих.
Звичай велить бути щедрими, як сама земля: роздавати фрукти,
подати милостиню старим. Народ примітив: «Як прийде Спас, то комарам урветься бас, а як
прийде Пречиста, то забере їх нечиста», «Святий Спас наготував
всього на запас: і дощ, і вітер, і холод, і тепло». Якщо в цей день відлітають у
вирій лелеки — на холодну осінь. Якщо гарно вродила антонівка — наступного
року хліб уродить. 21 серпня. Св. Омеляна Кизицького. (Емиляна). Яка погода в цей день, така й осінь буде. 28
серпня. Успіння Богородиці. (Перша Пречиста). Православні християни її дуже шанують і вважають своєю заступницею
перед Богом. Для
найбільших грішників вона випросила послаблення їх мук у пеклі.
її син добровільно пішов на смерть,
щоб спокутувати гріхи людей. Успіння,
тобто вознесення Богородиці на небо, відбулося в 48 році н. є., через 15
років після воскресіння Христа. Успіння — це
розлучення душі з тілом. У кінці свого земного життя вона жила в будинку
улюбленого учня Христа Іоанна Богослова. Архангел Гавриїл знову з'явився перед нею і повідомив про близьку смерть. Всі апостоли, крім Хоми, прибули
в Єрусалим на похорон. Сам Христос в оточенні ангелів спустився на
хмарині і прийняв душу Марії, яка
народилася знову для вічного життя на
небі. Через три дні прийшов і Хома, попросив відкрити гробницю, але вона виявилась порожньою. Богоматір
воскресла, як і її син, не лише
душею, а й тілом. З Першої
Пречистої починався посів озимини. В народі кажуть «Яка Перша Пречиста
— така й осінь». 29
серпня. Перенесення нерукотворного образа Господа з Едесси в Константинополь. (Третього Спаса). В
Едессі жив хворий на проказу цар Авгар. Христос не мав часу
поїхати його полікувати: війч обмився і витерся рушником, на якому
відбилось зображення, передав
цареві. Коли цар втирався ним, то отримував полегшення. В 944 році
візантійські імператори викупили ікону в мусульман і 29 серпня перевезли до Константинополя. У давнину жали серпами, а це займало багато часу. Дехто встигав
упорати свою ниву до Третього Спаса. Із закінченням жнив
пов'язані обжинкові обряди: завивання «бороди» і плетіння вінка.
Дожинаючи лан, залишали невижатим кущик жита або пшениці — «спасову
бороду». її обполювали, обв'язували стрічками.
Зерно з колосків витрушували на ниву, а між стеблин клали хліб і ставили воду. Це відгомін прадавніх
жертвоприношень духу, покровителю
ниви. Вінок із жита-пшуниці сплітали дівчата. А закінчивши ниву, одягали
на голову найвправнішій жниці, так і йшли до господаря, щоб
той обдарував. Вінок з колосків символізував і радість, і добрий
урожай. По дорозі співали: «Котиться віночок по полю, час
вам, женчики, додому». А на обійсті славили господаря. Якщо з наближенням хмар бджоли не ховаються у вулик, а продовжують літати — дощу
не буде. Відсиріло підсохле сіно — на дощ.
Качки та гуси кричать, полошаться, пірнають і б'ють крилами — на дощ.
На деревах з'являється жовте листя — на ранню осінь. |
||||