ТеренСтеп |
TerenStep |
|||
|
|
|||
|
||||
Липень |
||||
Маківка літа. Липень на Україні — найтепліший місяць. А назвали
його так через те, що в цю пору липа зацвітає. Колись місяць називали
“грозівником” за часті грози: “Липень казати звикся грозовик”. Це час, коли
хлібороб пильнує кожну погожу днину. Казали: “Червень на луках з косою
ходить, а липень по хлібах з серпом бігає”. Одним словом: “Танцювала б баба,
та маківка літа настала”. 2 липня.
Мч. Зосими. (Зосими). Зосима, як уже
зазначалось, покровитель домашніх бджіл. Вважалось,
що на літнього Зосими вони мед собі на зиму заготовляють. 3 липня.
Мч. Мефодія. (Мефодія-перепелятника). Йде дощ, то йтиме ще
сорок днів. Спостерігали за павуками: якщо в'ють павутину — буде дощ або
сильна буря. і 6 липня.
Мч. Агрипини Римлянки. (Горпини-купальниці). У
цей день слід збирати цілющі трави та коріння для зцілення: «На
Горпину трави мають силу». 7 липня.
Народження св. пророка Предтечі й Хрестителя Господнього
Іоанна (Івана), (Іоанна (Івана) Купала). Іоанн — син священика Захарії та Єлисавети
— народився майже одночасно з Ісусом
Христом. Із юних літ він ріс дуже набожним,
жив у пустелі, носив одяг з верблюжої шерсті, їв мед диких бджіл та траву. Він проповідував і хрестив
водою багатьох жителів Іудеї. На Україні свято Купала — це поетичне свято торжества сонця, світла над пітьмою. Воно прийшло із
язичницької давнини й було колись присвячене двом основним богам: Перуну і
богу вогню, світла Ладу. Довгий час
із купальськими обрядами боролась і
церква, і світські власті, через що їх забули. Купала святкують у ніч з 6 на 7 липня. Літнього вечора біля річки квітчали вербу. її називали купайлицею,
мареною. Хлопці розпалювали
багаття, паливо для якого збирали по всьому селі. Дівчата пускали на
воду віночки із запаленими свічками: якщо віночок пристане до ближнього
берега — у своє село дівка заміж вийде, а на протилежний берег відпливе —
сватів із сусіднього села слід чекати. Якщо
віночок крутився на місці, то дівчина в цьому році ще не одружиться. Інколи пускали два вінки: один дівчина
загадувала на себе, а інший — на хлопця. Як зійдуться вінки докупи — бути й
їм разом. Робили опудало з соломи і гілок — Мару, Івана. Біля нього клали кропиву й перестрибували через неї. У
кінці свята опудало розривали й
топили в воді: Да купався Іван, дай у воду упав. Купала на Івана, Купала на Івана! Вірили, що після цього на певний час втихомирюються всі сільські
відьми: На Купалу огонь крешуть, Нехай відьми на пень брешуть; Нехай брешуть, нехай знають, Нехай молока не одбирають. Утопивши Мару, йшли до багаття, ходили по колу за
сонцем, а потім стрибали через вогонь. Наші предки і в цьому вбачали певний зміст: якщо
хлопець стрибнув найвище — в його родині гарний урожай буде, а вскочить у
вогонь — протягом року трапиться нещастя.
Якщо хлопець з дівчиною, побравшись за руки, вдало перестрибнуть —
неодмінно одружаться й вік звікують у
злагоді й любові. Пізно, вже вночі, найбільш відважні йшли шукати
квіт папороті, щоб знаходити скарби, розуміти мову тварин, відводити бурі
і град. Ранком 7 липня дівчата брали довгу тичку, насаджували на неї мітлу й бігали по селу, співаючи насмішливих
пісень: Ой на Купала вогонь горить, А нашим
хлопцям живіт болить. Ой нехай болить, нехай знають, Нехай Купала не займають. Хлопці нападали на дівчат, відбирали мітлу,
трощили й співали не менш дошкульних пісень у відповідь. Селяни примітили, якщо на
Івана Купала велика роса — це на врожай огірків. Купальська ніч зоряна — буде
багато грибів. 10 липня. Прп. Самсона Гостинного. (Самсон-сіногній). Іде дощ — сім тижнів ще
негодитиме. 12 липня.
Св. верховних апостолів Петра й Павла. (Петра і Павла)
З Петровим днем пов'язано кілька повір'їв та звичаїв. Цього дня
закінчується Петрівський піст, який почався з понеділка всіх святих. У різні роки його
тривалість різна: найкоротший 8 днів, а найдовший — 6 тижнів. У цей час
перестає кувати зозуля: «вдавилася
мандриками». Це Бог покарав її за те, що вкрала одного мандрика у святого Петра. Якщо ж зозуля
продовжувала кувати — це, говорили, віщує якесь лихо. Після Петра починаються жнива: Минулась Петрівонька, почались жнива. Наробилась в полі, що тільки жива. Як на Петра спека, то на Різдво мороз. «На Петра
сльота —
буде ще багато болота». 13 липня.
Собор дванадцяти апостолів. (Полупетра, Петрового
батька). Святий Петро вважався покровителем пастухів, а
тому громадським
пастухам кожен господар давав мандрики, грудку масла. На Петра колись «заполіскували
дійниці»: пообідавши, жінки
рвали жовті квіти й давали коровам. Казали: «До Петра молочка відерце, а по Петрові глек і той
неповний». 18 липня, Прп. Атанасія Афонського. (Афанасія і Кирила). Напередодні була місячна
ніч — на всі жнива погожа днина буде. 20 липня.
Прп. Євдокн. (Євфросинії, Євдокії). Переважно дощовий день:
«Нема в полі сіна — не страшна Євфросина». 21 липня.
Мч. Прокопія (Прокопа). «На
Прокопа є вже на полі копа»: починаються жнива. 25 липня.
Св. мч. Прокла й Іларія. (Прокла). «На
Прокла поле від роси промокло». Роса, зібрана в цей день,
дуже цілюща. Яка
днина до полудня — така й зима буде до грудня. Яка погода після полудня —
така зима після грудня. 26 липня.
Собор архангела Гавриїла. (Гаврила). Якщо випаде дощ — осінь
буде дощова. Чим більше вранці роси — тим жаркіший буде день. Вранці грім —
увечері дощ. |
||||