ТеренСтеп |
TerenStep |
|||
|
|
|||
|
||||
Березень |
||||
“У березні сім погод надворі” На
Україні третій місяць з початку року почали називати березнем
десь із середини минулого століття. Це час, коли прокидаються
від сну берези, розпускаються гілки. Були й інші назви
місяця: «марець», «соковик», «весновій», «протальник» Про
погоду склали прислів'я: «У березні сім погод надворі: сіє, віє,
крутить, мутить, припікає й поливає», «Буває март за всі місяці варт», «Вночі
тріщить, а вдень плющить», «В марець не |замерзне
й старець». 1 березня. Вмч. Феодора Тирона
(Феодора). Якщо цього дня гарна погода, то казали: «Підняв
Ярило весну на
вила», — тобто весна буде дружньою і ранньою. 3 березня. Св. ап. Архипа. (Архипа.
Казимира). «На Казимира погода — на картоплю врода». «У Казимира — непевна віра». 4 березня. Прп. Лева Китайського. Коли
хвора людина побачить падаючу зірку, то, говорили, вона
скоро помре. 6
березня. Прп. Тимофія. (Тимоша, Хоми, Весногрія). «Прийшов
Хома, то не страшна зима». «Тимошеве тепло віє — старого гріє». 9 березня. Знайдення голови Іоанна
(Івана) Предтечі. (Обретіння. Обретеніє). Цього дня церква вшановує перше (IV
ст.) і друге (452 р.) знайдення голови
святого Іоанна (Івана) Хрестителя. Раніше говорили, що святий Іван повертає птахів до гнізд із вирію. Тому жінки не прали в цей день білизну, щоб птахи
назад не повернули. Найпершим прилітає жайворонок. На Обретіння сніг — Великдень буде
холодним. 13 березня. Прп. Василя Ісповідника.
(Василя — плаксивця) «Василь зі стріхи капає — землю поквапує». 14
березня. Св. Євдокії. (Явдохи-плющихи). У цей
день діти закликали весну, вилізши на найвищі місця, бо це
перший день весни за старим стилем. Співали голосно, щоб
чути було на все село: Благослови,
мати, весну закликати! Весну
закликати, зиму проводжати! Селяни ворожили на
врожай: якщо жайворонки летять високо над землею, то це, казали, «вони до
Бога летять молитися» — буде урожай. А
коли низько, то це «вони загубили ціп по дорозі» — буде неврожай. Яка Явдоха — такі весна і літо. На Явдоху вода — на Юрія
трава. Якщо на Явдохи сонячно — огірки вродять. Ясна погода пророкує урожай
на жито, пшеницю, будуть густі трави. Якщо сонячно зранку — на врожай ранніх
посівів, в обід сонце визирне —середні посіви вродять, а надвечір сонце
появиться — на пізні посіви слід розраховувати. «На Явдоху ясно — рік
прекрасний, хмарно — рік поганий». Західний і південний вітер — на добрий
урожай, східний і північний — погана погода в жнива буде. 15 березня. Мч.
Федота Киринейського. (Федота). На Федота заметіль — трава не скоро з'явиться.
Яка середина місяця, таке й літо: якщо теплий вітер — літо буде тепле й
мокре, а як приморозить — бути холодному літу 17 березня. Прп. Герасима
Йорданського. Граки прилітають: «То їх Герасим пригнав», — говорили. «Побачив грака
— весну зустрічай», — добавляли інші й називали його ще й вісником весни. Граки прилетіли рано, сідають на старі
гнізда — весна буде теплою, дружною. Якщо граки не ремонтують гнізд — весна
затримається. 18 березня. Св. мч. Конона Городника.
(Конона). Починають копати городи, а жінки переглядати
насіння на посадку. «На Кононовій днині город сниться
господині». Вважали, що Конон править кіньми, коли
Ілля-Громовик їде по небу на колісниці. Тому його вважали
покровителем коней. Помічено, якщо на Конона ясна днина — влітку не буде граду. 20 березня. Св.
мч. Василя. (Василя). «З Василя весна йде». «Капає, а мороз
хапає». 21 березня.
Прп.
Теофілакта
Нікомидійського. (Маріїне стояння).
Весняне рівнодення. Жінки випікали фігурки пташок, а діти вибігали
з ними в поле й закликали птахів: «Пташок викликаю з теплого краю! Летіть,
соловейки, на нашу земельку!» 22 березня. Святих
сорок мучеників Севастійських. (Сорок святих). Сорок
воїнів-християн служили в царському війську і уславились багатьма
звитягами, але шанувати поганських божків
відмовлялися. За це правитель Севастії наказав їх загнати в озеро. Лютував мороз,
завивав вітер... Та о третій годині ночі на мучеників зійшла
благодать Божа, й крижана вода враз стала
теплою... Вранці воїнів спалили. Жінки випікали з тіста сорок пташок і
роздавали сусідським дітям, а дівчата
варили парубкам сорок вареників з сиром. Учні приносили своєму вчителеві сорок бубликів. На другий день після
свята, якщо дозволяла погода, виходили сіяти горох. Записано багато
легенд, як один чоловік, не знаючи про свято, вийшов у поле
сіяти горох. Коли повз нього проходять сорок подорожніх і дивуються: «Сьогодні велике
свято, а ти, чоловіче, у полі!» — «Хай мені Бог простить, бо я й не знав».
Прийшла пора збирати врожай. Такий чудовий горох вдався: по сорок стручків на стеблині та по сорок зернин у
стручкові. Наступного року цей
чоловік знову на свято горох вийшов сіять. І цього разу йшли ті самі сорок подорожніх, про свято нагадали. «Е, що ви там знаєте! Я он того року в цей день
горох сіяв, та такий гарний
уродив». Нічого не відповіли люди, а тільки як надійшла пора горох збирати, то й не було чого, бо не вродило... Якщо на Сорок Святих тепло — буде сорок
погожих днів, і навпаки, мороз та вітер — готуйся до сорока морозів. Що на
Святих, те й на Петрівку (з 12.07).
«Сорок святих сорок лопат снігу кинуть». «На Сорок святих погода "— на
гречку урода». 25 березня. Прп. Теофана Ісповідника.
(Феофана). На Феофана туман — урожай на коноплі, льон. Якщо дощ, то і все літо буде дощовим. 29
березня. Мч. Савина. (Савина. Благовіст). «На
Савина сани покинь, а воза подвинь». Якщо день теплий — весна буде теплою. 30
березня. Прп. Олексія, чоловіка Божого. (Теплого Олекси). На Україні блаженний
старець-мандрівник Олексій пошановувався здавна.
Лірники ходили по містах і селах і співали про нього пісень, а люди слухали їх і втирали сльози... Він жив у V ст.
З юних літ він хотів покинути мирське життя
й повністю присвятити себе служінню Богу. Батьки на це не зважали й примушували його одружитись. У день
свого весілля він залишив свою
дружину, покинув рідний дім і пішов у мандри. Все життя Олекса провів у постах і молитвах, а на старість вирішив повернутись додому, де його ніхто не
впізнав. Всіма гнаний і забутий
праведник помирає. Перед смертю про все розповів рідним: Та Олексійку, та
хрещатий барвінку! Олексійку, зав'язаний світку!.. Та ми з тобою на
рушничку стояли, Та ми з тобою й присягу давали, А без тебе свій вік
скалатила! Образ блукаючого
мандрівника настільки сильно вразив людей, що коли Сковорода теж
пішов по Україні, його так любили й поважали за те, що він долею
дуже нагадував Олексу. «На Олекси кидай сани, бери віз», — тобто в цей день — початок справжньої весни. Одягались у гарне
вбрання, не працювали. Щоб вродила
яра пшениця, повернувшись із церкви, відбирали
найкраще зерно для посіву. На Теплого
Олекси, побачивши журавлині ключі,
діти вибігали в поле й кричали: «Журавлі,
я вам дорогу перейду!», кидали червоний пояс на землю, щоб вони далі
не летіли: «Колесом — над червоним поясом». Всі пасічники
виставляли на Олекси бджоли для обльоту. Прогнозують погоду:
тепла й сонячна погода віщує врожай на хліб, будуть багаті рої. Яка
в цей день погода, така й на Великдень буде. 31 березня. Св. Кирила Єрусалимського
(Кирила). Минув Олексій, а Кирило каже: «Ще не сій».
Бездоріжжя, заморозки, а інколи й сталі морози бувають. «Якщо березень спершу хмарний, а потім болотний —
буде сніп намолотний». «Коли в березні орють, а квітень студений — травень буде теплий і зелений», ранній приліт
граків і жайворонків — на теплу весну. Птахи в'ють гнізда на сонячній
стороні — на холодне літо. Часті тумани в березні віщують дощове літо. Місяць
ріжками вниз — на тепло. |
||||