ТеренСтеп |
TerenStep |
|||
|
|
|||
|
||||
Використання рольової гри в процесі викладання історії |
||||
Казка - благодатне джерело виховання, яке
нічим не можна замінити. Казкові образи доносять до серця й розуму дитини
могутній творчий дух... Василь
Сухомлинський У вік
суцільної комп’ютеризації, коли перевага на шкільних заняттях надається
науковим дослідженням, ґрунтовному пошуку відповідей на важкі запитання,
проблемному навчанню, про казки з їх навчально-виховним значенням майже
зовсім забули, зокрема у середній ланці школи. А між тим, дитяча психіка
гостро потребує саме такого, перевіреного часом та сотнями юних поколінь
виду навчання, що найкраще впливає на уяву, фантазію, розвиває творчість і,
врешті, стимулює дитячий інтерес до предмету. «Казка -
один з головних жанрів фольклору, епічні, переважно прозаїчні твори чарівного,
авантюрного або побутового характеру з установкою на вигадку», - так
розкриває поняття «казка» радянський енциклопедичний словник. Казка, на думку видатного педагога Софії
Русової, «більше має доброго впливу на дитину, аніж цілі купи книжок, що
дають багато розумові та мало серцю». У 6—7
класах, де уроки історії повинні носити більш емоційний характер, казці
варто приділяти більше уваги, проводячи кілька разів на рік заняття у вигляді
змагання чи конкурсу. Починати слід, виходячи з індивідуальних творчих
можливостей дітей. Таким, наприклад, може бути змагання за звання «Кращий
казкар». Дитина має створити казку на запропоновану тему і якомога цікавіше
розповісти її однокласникам. В подальшому завдання можна ускладнювати,
перетворюючи уроки на театралізовані свята власних казок. Метою
створення казок на уроках історії є підвищення рівня розвитку дітей, їх
кругозору, вміння розмірковувати, розвиток образного мислення, уяви,
фантазії, збагачення творчого потенціалу школяра. Складаючи власні казки,
дитина підходить до них із сучасних позицій, відкидаючи те, що їй не
співзвучне, натомість, наділяючи героїв далекого минулого рисами, які так
необхідні сьогодні. Заняття
історико-літературною творчістю - копітка й довготривала справа. Але вона допомагає
дітям слухати, бачити, відчувати, співпереживати, думати, пробуджує потребу
в творчості. А скільки праці, естетичного смаку, майстерності вкладає кожен
автор у своє творіння! Навчальний
матеріал, викладений у казці, сприймається значно легше, ніж матеріал підручника,
бо відкидає надмірну дидактичність, сухість викладення, монотонність і,
навпаки, передбачає стрімкий динамічний сюжет, яскраві характери героїв.
Треба мати достатньо знань, а ще більше фантазії та хисту, щоб створювати
власні казкові образи. У своїх
творах юні автори мальовничо зображують місцевість, про яку йдеться,
характеризують населення, описують одяг, їжу, житло, господарство, звичаї та
обряди, аналізують державний устрій, подають відомості про ремесла,
торговельні шляхи, соціальні групи тощо. Чи не свідчить все це про міцні
знання з теми? Крім того, школярі легко відображають особливості суспільного
життя, розкриваючи умови життя кожної соціальної групи, радіють перемозі
добра над злом - традиційного фіналу переважної більшості казок та міфів. При
створенні казок на практиці знаходять реалізацію пізнавальна, освітня та
виховна функції навчання; встановлюється потрійний зв'язок юного
творця-автора з більш старшим, збагаченим життєвим досвідом
«письменником»-вчителем, зі своїми колегами - складачами казок, а також
слухачами, глядачами, критиками, словом, тими, хто сприймає його творчість;
формуються творчі здібності, що в свою чергу впливають на розвиток громадянських,
естетичних та моральних почуттів - тієї основи, на якій, як на родючому
ґрунті, виростає творча особистість. Надзвичайно
цінна якість таких уроків - відсутність шаблонів, планування та прогнозування,
які не враховують ні особливостей конкретного дитячого колективу, ні їх
захоплень та уподобань. Серед
власноруч створених текстів немає двох однакових або навіть близьких за
змістом. Але відрізняються вони не лише сюжетно, але й за жанровими
різновидами: фантастичні, історико-героїчні, соціально-побутові, пригодницькі
тощо. Неодноразове
звертання до такого виду роботи дозволяє вже робити власні узагальнення та
висновки. По-перше,
письмовий виклад думок (безпосередньо казка) цікавіший, динамічніший і більш
зв'язний тоді, коли йому передує попередня усна підготовка. Вчителю потрібно
зорієнтувати учня на дотримання певних умов у своєму творі. Найбільшою мірою
вплив творчості та натхнення виявляється тоді, коли виконуються конкретні
завдання, які необхідно завчасно поставити перед казкарями. Насамперед, слід
скерувати розбурхану фантазію у відповідну країну, щоб юні письменники
створювали не казку взагалі, а історичну казку про конкретну країну, що
вивчається, переплітаючи свою оповідь з характерними географічними та
історичними назвами, іменами, подіями тощо. Друга
обов'язкова умова - відповідність часові, що вивчається, щоб, почувши твір,
незнайомі добре з історією слухачі одразу ж здогадалися, що мова йде про
давнину. Для цього потрібно продумати все до дрібниць, якими є одяг казкового
героя, його взуття, озброєння тощо. Крім того,
якщо є така необхідність, перед автором можуть бути поставлені певні завдання:
схарактеризувати у творі ознаки історичної події, дати їй казкове
визначення, навести якомога більше деталей, що свідчать про належність
оповіді до теми, що вивчається тощо Досвід
використання казок як творчого пізнавального завдання доводить, що в процесі
створення літературно-історичного твору формуються такі риси творчого
мислення, як альтернативність розв'язання сюжету, абстрагування (або ж
конкретизація) певних дій та подій, узагальнення історичного матеріалу з
теми, порівняння різноманітних історичних явищ та об'єктів, усвідомлення
спільних рис та відмінностей, комбінування та перетворення раніше відомих
історичних фактів та подій, самостійне перенесення знань у нову ситуацію. Необхідно
зазначити, що створення школярами казок можливе тільки за умови, що вчителем
буде виявлена і врахована практична цінність такого виду роботи, а учні
належним чином підготовлені до неї. В іншому випадку створення казок
перетвориться для дитини в компілювання вже відомих міфів, легенд,
мультфільмів, або ж виявиться занадто важкою й непідсильною, а тому
непотрібною для школяра роботою. Завдяки
впровадженню в педагогічну практику казкарства стає можливим переніс акцентів
з теоретичних методів навчання на практичну діяльність, індивідуалізація
навчання і розвиток творчого потенціалу кожного учня. При цьому важливу роль
відіграють творчі ситуації, в процесі яких діти оволодівають активними
методами набуття знань. Інсценування або театралізація (драматизація), що
мають на меті максимально наблизити до казкового сюжету певний історичний
сюжет, є одним із проявів такого підходу. В процесі інсценування можна
вирішувати наступні завдання: -
розв'язувати творчі проблеми; -
обговорювати та вирішувати навчальні проблеми; -
організовувати коментарі та дискусії; -
критично аналізувати побачене. Після
проведення «спектаклю» доцільно запропонувати глядачам відповісти на
запитання, пов'язані як зі змістом казки, так і з її відповідністю темі.
Інколи глядачам заздалегідь пропонуються якісь завдання, наприклад: визначити
більш-менш точний час подій, про які йде мова у творі; хто із зображених
персонажів міг бути реальною історичною істотою, а хто - казковим героєм,
підрахувати якомога більше географічних назв або міфічних героїв, зображених
у казці. До
драматизації казок дітей потрібно готувати поступово: вибрати найбільш
активних, ерудованих учнів, які до того ж не позбавлені акторських здібностей
і гарно засвоїли тему, доручити їм виконувати ролі головних дійових осіб;
роз'яснити, що має входити до їх обов'язків, можливо, спочатку
продемонструвати підхід до важких ролей; забезпечити діалог «акторів» з
класом. В подальшому коли загальний принцип такої роботи вже засвоєний,
кожен учасник творчої групи самостійно обирає для себе роль згідно зі своїми
можливостями та здібностями. Таким чином, обрана роль може стати прекрасним
стимулом як для самовираження, так і для творчого росту дитини. Підбиваючи
підсумки, слід сказати, що казка навчає дітей не тільки орієнтуватися в загальнолюдських
цінностях, розрізняти добро і зло, але й шанувати історичні традиції,
принципи етики та моралі. Вони водночас поєднують минуле і сучасне, впевнюючи
дитину в тому, що головні загальнолюдські та гуманістичні ідеали, серед яких:
любов до людства, чесність, порядність, доброта, дружба, вірність своїм клятвам,
вміння прийти на допомогу, непідвладні часові; вони актуальні завжди. Таким чином, проникаючи у
глибини дитячого розуму, казка природним і дуже простим шляхом сприяє формуванню
і розвиткові у дитини рис гуманіста і творця. |
||||